Sök:

Sökresultat:

113 Uppsatser om Empatisk förstćelse - Sida 1 av 8

GiraffsprÄket ? Framtidens sprÄk?

BAKGRUND: Vi blev inspirerade att göra denna studie dÄ vi under ett flertal förelÀsningarunder vÄr utbildning kom i kontakt med empatisk kommunikation(giraffsprÄket). Det var Marshall B. Rosenberg?s Nonviolent communication(NVC) som fÄngade vÄrt intresse och vi ville undersöka om pedagogeranvÀnder sig av empatisk kommunikation i förskolan. Vi valde att göra vÄrstudie i en förskola dÀr pedagogerna hade gÄtt en mindre fortbildning inomNVC.SYFTE: Syftet med denna studie Àr att undersöka sex pedagogers uppfattningar omanvÀndningen av empatisk kommunikation i förskolan.- PÄ vilket sÀtt uppfattar pedagogerna empatisk kommunikation?- PÄ vilket sÀtt uppfattar pedagogerna betydelsen av empatiskkommunikation?- Upplever pedagogerna en förÀndring i arbetet med empatiskkommunikation efter genomförd fortbildning?METOD: En intervjustudie inspirerad av fenomenografi.

Sjuksköterska ? med licens att beröra. En litteraturstudie i patientens upplevelse av empatisk beröring

Vid ohÀlsa förÀndras mÀnniskans upplevelse av den subjektiva kroppen vilket leder till en kÀnsla av otrygghet. Det leder i sin tur till ett behov av att bli sedd och hörd samt till ett ökat behov av bekrÀftelse, vilket delvis kan tillgodoses genom empatisk beröring. Studier visar att empatisk beröring som fenomen Àr en bristvara i vÄrden. Genom att belysa patientens upplevelse av empatisk beröring vid ohÀlsa, ges möjlighet till sjuksköterskan att fÄ förstÄelse för patientens behov och betydelsen av empatisk beröring. Tidigare forskning har till stor del inriktat sig pÄ begreppet terapeutisk beröring och effekterna av detta hos patienten, utifrÄn vÄrdarens perspektiv.

FrÄn överlevande till kvarleva - Teorier med muntlig historia och empatisk förstÄelse i fokus

Elevers empatiska förstÄelse och handlingsberedskap mot förtryck och rasism Àr intimt förknippad med den inlevelse som kan skapas med stöd av vittnesskildringar. LÀrdomar vi kan dra av Förintelsen Àr dÀrför ett viktigt stöd för att forma en kulturell norm för utbildning och pedagogik vilken vilar pÄ samhÀllets vÀrdegrund: demokrati, mÀnskliga rÀttigheter, tolerans och tÄlamod samt opposition mot rasism och totalitÀra ideologier. Detta examensarbete beskriver teorier om möjligheter och risker med olika sÀtt att hantera historia och ger förslag pÄ hur Förintelseöverlevandes berÀttelser kan föras vidare in i framtiden. Den teoretiska basen Àr ett hermeneutiskt perspektiv pÄ den muntliga historiens anvÀndningsomrÄden, dess pÄlitlighet och betydelse som kÀlla samt vittnesmÄlens möjlighet att utveckla empatisk förstÄelse. Uppsatsen tar upp svÄrigheten att vittna och problematik i mötet mellan avsÀndare och mottagare, med hÀnsyn till möjligheten att förmedla vittnesmÄl med rörliga bilder för att möjliggöra empatisk förstÄelse..

Att vara eller bli? Om examination om sjÀlvkÀnnedom och empatisk förmÄga hos socionom-, lÀrar- och lÀkarstudenter

Uppsatsens syfte Àr att undersöka och jÀmföra hur tre socionom-, lÀrar-, och lÀkarprogram konkretiserarExamensordningens (Högskoleförordning 1993:100, bilaga 2) krav att studenten för examenmÄste ?visa sjÀlvkÀnnedom och empatisk förmÄga?. FrÄgan stÀlls ocksÄ hur dessa egenskaperformuleras som fasta eller utvecklingsbara hos studenterna. Genom att kvalitativt analyseradokument frÄn utbildningarna (utbildningsplaner, kursplaner och relevanta styrdokument) drasslutsatsen att metoderna för att kontrollera och sÀttet att se pÄ studenternas sjÀlvkÀnnedom ochempatiska förmÄga har vÀldigt olika karaktÀr, först och frÀmst hos de olika utbildningarna, men Àvenhos olika lÀrosÀten. LÀkarprogrammen har ofta en tydlig bedömning och progression;socionomprogrammen en tydlig tanke om utveckling genom relation; och lÀrarprogrammen vagaformuleringar men en tydlig kontroll av studenterna genom verksamhetsförlagd utbildning.

"Vem bryr sig" : - pÄverkas empati av personlighet, trÀning eller situation?

Studiens syfte var att underso?ka om fo?rutsa?ttningar fo?r empati i form av personlig disposition och aktuell situation samverkar med empatiska processer fo?r att ge ett emotionellt utfall.Blivande behandlare (n=90) och specialpedagoger / specialla?rare (n=50) fick se filmer och besvara fra?geformula?r baserade pa? IRI och MACL. Stiganalys gjordes med hja?lp av SEM i SPSS/AMOS. Resultaten visade att empatisk disposition och empatiska processer tillsammans predicerar medka?nsla.

Orsaker till sjuksköterskans trötthet

Syftet med litteraturstudien var att beskriva orsaker till sjuksköterskans trötthet.Metoden var en litteraturstudie med deskriptiv design. Data samlades in via databaserna Discovery och Medline/Pubmed och 17 artiklar inkluderades i resultatet.Resultatet visade att följande kan orsaka sjuksköterskans trötthet.?KÀnslomÀssig/empatisk utmattning?, ?arbetsrelaterad stress och hög arbetsbelastning? samt ?skiftarbete och sömnbrist?. KÀnslomÀssig/empatisk utmattning kan uppstÄ i omhÀndertagande av patient som till exempel nÀr den vÄrdande inte kan hjÀlpa en person undgÄ skada. Stora dramatiska hÀndelser samt mer dagliga situationer kan indirekt utsÀtta sjuksköterskan för upplevelse av trauma.

Deltagarnas upplevelse av utbildningen ?Empatisk coachning? : UtvÀrdering av en coachningsutbildning

UtvÀrderingar av utbildningar Àr högst nödvÀndiga att genomföra för att hjÀlpa organisationer att vÀlja rÀtt utbildningssatsning, men Àven för att vidareutveckla utbildningarna. Studiens syfte var att utvÀrdera om deltagarna i coachningsutbildningen ?Empatisk coachning? upplevde att utbildningen gett relevanta fÀrdigheter och hur det gÄtt att tillÀmpa dessa mot mÄlgruppen lÄngtidsarbetslösa. Syftet var ocksÄ att utvÀrdera inslagen i utbildningen som handlar om motstÄndshantering och motivation. Sju anstÀllda i ett projekt för lÄngtidsarbetslösa, som gÄtt utbildningen intervjuades.

Kan graden av empatisk förmÄga predicera utbrÀndhet hos lÀrare?

Tidigare forskning har pÄvisat en signifikant positiv korrelation mellan empati och utbrÀndhet bland personal inom omvÄrdnadsrelaterade yrken. UtbrÀndhet anses överlag vara ett problem inom alla yrken. LÀraryrket kan medföra omtanke om elever samt ansvarstagande och ses ibland som ett mycket stressfyllt arbete. Syftet med denna studie var att undersöka om lÀrares empatiska förmÄgor gÄr att utpeka som relevanta faktorer vid predicering av utbrÀndhet. Studien uppmÀtte empatisk förmÄga med enkÀtfrÄgor ur Pers Q och nyttjade det validerade instrumentet MBI-GS för att mÀta den sjÀlvupplevda graden av utbrÀndhet.

Killar, ni ligger steget efter! : Empatisk avlÀsningsförmÄga hos gymnasieelever.

W. Ickes, L. Stinson, V, Bisonette och S. Garcia (1990) standard stimulus paradigm Àr en metod för att mÀta avlÀsning av en individs tankar och kÀnslor. För att undersöka tjejer och killars empatiska avlÀsningsförmÄga testades gymnasieelever med Ickes metod.

Produktutveckling utifrÄn nya kundinsikter

Syftet med denna studie var att identifiera problem och behov som byggare i Sverige stöter pÄ i sin vardag samt anordna en workshop dÀr produktutveckling utifrÄn dessa behov diskuteras, samt hur denna information kan anvÀndas i produktutvecklingen. Studien grundar sig i teorier om innovation, behov och kvalitet, behovsidentifiering, innovationsspridning, produktlivscykel och metoden NABC: Need, Approach, Benefit, Competition. Grunden till arbetet Àr en förestÀllning att produktanvÀndare har behov som dem sjÀlva inte Àr medveten om. Genom att utgÄ frÄn dessa omedvetna behov kan en bÀttre produkt utformas. Empatisk design (deltagande observation) anvÀndes för att kunna upptÀcka outtalade behov samt skapa en god förstÄelse för byggarnas naturliga arbetsmiljö.

Empati och igenkÀnning av mikrouttryck

I studien testades 35 psykoterapeutstudenter för att undersöka sambandet mellan empati och förmÄgan att kÀnna igen mikrouttryck. Empati mÀttes med sjÀlvskattningsformulÀret Interpersonal Reactivity Index vars subskalor mÀtte följande aspekter av empati: perspektivtagande, fantasi, empatisk omsorg samt personlig oro. FörmÄga att kÀnna igen mikrouttryck testades med Micro Expression Training Tool. Resultatet visade ett signifikant positivt samband mellan empati och förmÄga att kÀnna igen mikrouttryck. Signifikant positivt samband fanns Àven mellan subskalan perspektivtagande och förmÄga att kÀnna igen mikrouttryck, medan subskalorna fantasi, empatisk omsorg samt personlig oro inte korrelerade med förmÄga att kÀnna igen mikrouttryck.

Barns utveckling av empatisk förmÄga i förskolan

Examensarbetets syfte Àr att belysa hur pedagoger arbetar med att stödja barns utveckling av den empatiska förmÄgan, samt hur pedagogerna uppfattar barns utveckling av empati hos det lilla barnet i förskolan. Syftet Àr Àven att synliggöra vilka konsekvenser som kan uppstÄ av att inte stödja barn i deras utveckling av empatisk förmÄga. Metoden som valts för detta examensarbete Àr av formen kvalitativ intervjustudie dÀr den semistrukturerade intervjustrukturen har anvÀnts. De som har blivit intervjuade Àr förskollÀrare som har lÄng erfarenhet att arbeta med barn i förskolan. Antalet förskollÀrare som har intervjuats Àr tre stycken och alla har intervjuats var för sig om Àmnet barns empatiska förmÄga i förskolan.

Sambandet mellan arbetstillfredsstÀllelse, stressupplevelse och empati hos förskolepedagoger

Skadliga nivÄer av stress och dÀrtill relaterade sjukdomar Àr ett vÀl belagt fenomen bland svenska lÀrare. Dock finns det ingen likartad forskning om svenska förskolepedagoger. Syftet med föreliggande studie var att undersöka om arbetstillfredsstÀllelse, stressupplevelse samt empatisk förmÄga i arbetet uppvisade samband hos förskole­pedagoger. En enkÀtundersökning gjordes dÀr förskole­pedagoger fick besvara frÄgor angÄende arbetstillfredsstÀllelsen, stressupplevelsen och empatisk förmÄga. För att mÀta dessa tre variabler anvÀndes ett svenskt instrument Satisfaction with Work Questionnaires samt en empatiskala om vilka kÀnslor de kÀnde för ett barn i tre fiktiva berÀttelser.

Synen pÄ smÄ barns empatiska förmÄga. En kvalitativ intervjustudie med sex kvinnliga förskollÀrare

Syfte: Det övergripande syftet med arbetet var att undersöka hur kvinnliga förskollÀrare resonerar kring smÄbarns förmÄga att uttrycka empati i förskolan. Mina frÄgestÀllningar var: Hur resonerar förskollÀrarna kring smÄ barns förmÄga att uttrycka empati? Hur beskriver förskollÀrarna skillnader och likheter i flickor och pojkars förmÄga att uttrycka empati?Teori: Empati Àr en medfödd förmÄga som utvecklas i samspel med andra i den omgivande miljön. Barn som vÀxer upp i en miljö som prÀglas av en god empatisk förmÄga utvecklar en bÀttre empatisk förmÄga Àn barn som vÀxer upp i en miljö som prÀglas av en dÄlig empatisk förmÄga. Genus handlar om hur mÀnniskor agerar i grupper och sociala relationer.

Utbildningsterapins betydelse och utformning : Psykologers utveckling av empatisk och interpersonell förmÄga, modellinlÀrning och sjÀlvkÀnnedom

Betydelsen av utbildningsterapi har huvudsakligen studerats i samband till psykoterapeututbildningen. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur psykologer skattar betydelsen av utbildningsterapin pÄ psykologutbildningen. För att kunna möjliggöra detta konstruerades en webbenkÀt, Psykologers uppfattning av utbildningsterapin under psykologprogrammet (PuP). Totalt deltog 384 psykologer i studien. Psykologerna skattade betydelsen av utbildningsterapin utifrÄn empatisk förmÄga och interpersonell förmÄga, modellinlÀrning samt sjÀlvkÀnnedom.

1 NĂ€sta sida ->